Gerak gempur

Monday, October 18, 2010
Minggu hadapan, bermula 26 sehingga 28  Oktober, murid-murid saya akan menduduki PKSR 2. So minggu ini dan minggu sebelum ini kiranya saya buat study week dengan mereka. Saya scan contoh contoh soalan mengikut topik, dengan memberi tumpuan kepada soalan soalan berayat, yang mana bertujuan memberikan pendedahan kepada murid tentang corak soalan serta cara penyelesaian. Sekurang-kurangnya dapat membuka minda murid berkenaan teknik menjawab soalan. Saya juga memfokuskan kepada soalan-soalan kertas satu, kerana sebelum ini soalan-soalan kertas satu jarang diberi perhatian. Untuk kelas 5C, alhamdulillah dah habis ulangkaji sampai tajuk pecahan. Insyaalah, dengan baki masa yang ada saya nak fokuskan kepada kertas 2. Kelas 5D, baru habis contoh soalan tajuk panjang. Tak mengapalah, dengan baki masa yang tinggal ini, saya cuba juga memberikan pendedahan kepada murid dengan tajuk wang. Apa yang menyeronokkan saya adalah tumpuan yang telah diberikan oleh murid-murid saya ketika sesi ulangkaji di jalankan. walaupun tidak 100%, tetapi respon yang diberi oleh sebahagian murid amat menggalakkan, terutama murid kelas 5D. Mereka begitu bersungguh sungguh memberikan pandangan dan idea tentang cara menyelesaikan masalah yang diberikan. Dan satu yang membuatkan saya berasa seronok adalah keyakinan saya, sebagai seorang guru memimpin murid untuk berkomunikasi. sebelum ini kebanyakan masa hanya saya yang bergerak ke sana kemari, terjerit-jerit, namun setelah menamatkan sem 2 Matematik Sekolah Rendah, saya dapati kemahiran saya menngawal kelas lebih baik. Sesi pembelajaran dan pengajaran juga diselitkan dengan penggunaan model yang ada di depan mata untuk membantu murid memvisualisasikan situasi. Sudah tentu, kaedah melukis gambarajah untuk menyelesaikan masalah juga diaplikasikan supaya membantu murid memahami soalan dengan lebih jelas. Harapan saya agar murid-murid memberikan yan terbaik untuk PKSR akan datang, dan saya mesti memberikan mereka lebih pegalaman penyelesaian masalah sebagai persediaan untuk UPSR akan datang.








0 comments:

Post a Comment