Setelah bereksplorasi dengan murid konsep isipadu bagi bentuk 3 Dimensi, yang saya rasa masih perlu banyak pembetulan dan latihan manipulasi, saya teruskan dengan penerokaan konsep purata. Sesi pertama dengan murid saya dedahkan dengan aktiviti kumpulan, yang mana murid bekerja dalam kumpulan. Setiap kumpulan di beri sekumpulan objek, iaitu kiub-kiub yang dihasilkan oleh kelas 5 cemerlang, lego dan bekas cd. Setiap kumpulan diberi bilangan tertentu objek-objek tersebut. Kemudian saya minta mereka supaya menyusun mengikut kreativiti supaya menjadi sama rata. Setelah susunan siap, saya minta mereka melukis dan membuat catatan tentang bilangan barisan, bilangan dalam setiap barisan dan jumlah objek keseluruhan. Setelah siap, setiap kumpulan saya arahkan untuk mencari cara lain menyusun objek-objek tersebut tetapi masih sama rata. Catatan yang sama perlu mereka buat untuk setiap susunan yang baru. Kemudian saya mengembangkan isi pembelajaran kepada satu situasi di mana kelas 5D akan mengadakan jamuan hari raya. Saya tetapkan setiap kumpulan akan membawa atau membeli 5 jenis barang (makanan atau peralatan), menganggarkan kos atau belanja setiap barang yang di bawa dan setiap ahli mesti berkongsi sama rata untuk membayar kos tersebut.
Gerak kerja tersebut agak berlarutan kerana murid-murid cenderung berbincang dan berseronok tentang apa yang hendak di bawa sehingga objektif mengira sumbangan bayaran setiap ahli mengambil masa. Hanya dua daripada 8 kumpulan tersebut yang berjaya mencapai objektif membuat perancangan, mengira kos dan mengagihkan perbelanjaan. Saya akhirnya mengambil contoh dua kumpulan tersebut dan memperjelaskan konsep yang telah mereka terokai iaitu konsep purata.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Poll
Total Pageviews
Categories
- Articles (LO1) (1)
Popular Posts
-
Berikut dipaparkan penyelesaian masalah yang berkaitan dengan aplikasi konsep isipadu. Situasi yang diberi adalah keratan soalan UPSR 2010, ...
-
Refleksi Kelas: 5D Topik: Peratus. Perbincangan hari ini melihat hubungan di antara pemahaman murid terhadap konsep peratus dengan pengetahu...
-
Lanjutan daripada situasi yang diberi daripada keratan soalan UPSR 2010, saya terfikir untuk meneroka pemikiran algebra murid-murid saya. Id...
-
Gambar di atas menunjukkan penerokaan murid tahun 5 tentang tangram. Dapatan awal saya mendapati tiada murid yang pernah di dedahkan d...
-
Pembentangan kumpulan pertama lebih menjurus kepada perkembangan kognitif kanak-kanak berdasarkan kepada teori-teori utama perkembangan kana...
-
Fundamentals of geometric thinking Geometri secara umumnya adalah berkenaan bentuk, 2 dimensi dan 3 dimensi. Namun pengertian lebh mendal...
-
Minggu hadapan, bermula 26 sehingga 28 Oktober, murid-murid saya akan menduduki PKSR 2. So minggu ini dan minggu sebelum ini kiranya saya b...
-
Video ini memaparkan rakaman yang dibuat ke atas murid tahun lima berhubung penyelesaian masalah yang melibatkan purata.
-
Video meneroka konsep purata menggunakan bahan manipulatif... terima kasih kepada Fadzli kerana membenarkan saya memuatnaiknya ke dalam blog...
Blog Archive
Followers
About Me
- mohd fathil bahari
- I'am a full time Mathematics teacher in a rural primary school and part time student pursuing Master of Education (Primary Mathematics). My mission in mathematics educaton is to give my pupils full oportunity for them to learn what mathematics are all about, above and beyond of what has been portrayed as numbers, figures and formulaes. I want to dedicate myself to create a very fun and enjoyable mathematics learning together giving them full support to discover my pupils' talents and intelligence in mathematics, purposely and in their daily life, generally.
Labels
- Articles (LO1) (1)
Labels
- Articles (LO1) (1)
0 comments:
Post a Comment