Week 5 meeting_geometric thinking

Tuesday, July 20, 2010
Fundamentals of geometric thinking


Geometri secara umumnya adalah berkenaan bentuk, 2 dimensi dan 3 dimensi. Namun pengertian lebh mendalam mengenai geometri boleh diertikan sebagai satu garis, permukaan, sudut, ruang, isipadu pepejal dan sebagainya. Melaui bengkel yang dijalankan oleh Prof pada minggu ke 5, perbincangan lebih menjurus kepada pembentukan oemikiran geometri berpandukan konsep 'quilt', atau teselasi (pengulangan corak). It's a very simple idea but it takes a lot of effort and ideas, and thinking method to come up with a perfect design. My partner and i have come to a very simple ideas of combination of two triangls of different shapes,equilateral and isoceles triangle, and the combination has created another shapes which is an octagon. how surprise. So geometry is about thinking of a pattern. and it has its own beauty and power do develop creative thinking.

Algebraic Thinking_meeting week 4

Friday, July 9, 2010
Perbincangan minggu ke 4 kali ini memfokuskan kepada pemikiran algebra. What is algebraic thinking. As for personal understanding, its about x and y, a and b, and so many unknown figures. That's what playing on my personal mind. And that's what have been transferred to me from my teacher previously, and i guess that's what i think about my teacher who recieved that knowledge from her previous teacher. So there it goes, a circle of unknown figures need to be solved, from teacher to student, and back to teacher again, without any urge to find it's meaning. From today's workshop conductec by Prof. Marzita, it really opens up my mind that i have never, never thought of any mathematical terms or knowledge that i experience everyday to be related with algebraic thinking. So it goes that the workshop really triggers my so called 'surface' of algebra understanding. I guess it's the time to look back on what i've should known abaout mahematics and its power to develop thinking, which i must inculcate during my teaching and learning.

Helping Children Develop Mathematically

Sunday, July 4, 2010
Helping Children Develop Mathematically
Brian Greer
Portland State University, Portland, Oreg. , USA
http://docs.google.com/fileview?id=0B96BaPIOHfBTMGExM2RlMzYtNTRhMy00NmY0LWE3NGQtMTQ4YjZiMDBkMmRh&hl=en

Second meeting_presentation 1

Pembentangan kumpulan pertama lebih menjurus kepada perkembangan kognitif kanak-kanak berdasarkan kepada teori-teori utama perkembangan kanak-kanak seperti Piaget, Vygostky, Dienes dan sebagainya. Pembentangan yang diberikan memberikan penjelasan yang lebih bermakna bahawa amat penting mengetahui prinsip-prinsip perkembangan kanak-kanak yang berada di bawah setiap teori. Bukan sahaja guru mengetahui secara ilmiah teori tersebut, malahan guru sepatutnya mengaplikasikan teori tersebut semasa sesi pengajaran dan pembelajaran. Selain pengetahuan tentang teori, penting juga bagi seseorang guru untuk mengetahui pendekatan-pendekatan atau strategi mengajar yang baik dan berkesan bagi meningkatkan keupayaan murid dari aspek kognitif, afektif dan sosial. Bahan-bahan pengajaran dan pembelajaran sebaik-baiknya adalah yang berkait rapat dengan pengalaman sedia ada serta pengalaman harian murid, supaya melalui pengetahuan sedia ada tersebutlah, pengetahuan baru yang didedah akan dibina dan kekal di dalam minda kanak-kanak. Menurut Bobis, Mulligan dan Lowrie (2004), menyatakan bahawa adalah lebih mudah bagi seseorang guru untuk memahami kanak-kanak apabila; i) apa yang kita tahu tentang bagaimana kanak-kanak belajar matematik; ii) apa yang kita tahu tentang pengetahuan dan pemahaman sedia ada kanak-kanak; iii) apa yang kita tahu tentang perkara yang kanak-kanak perlu tahu; iv) bagaimana kita mencabar kanak-kanak supaya melonjak ke tahap pengetahuan seterusnya